Přejít na obsah
Kategorie PRIMA BLOG
Zpět na přehled článků

Vše o LPG zabere max. 7 minut 16.10.2019

Vysokozdvižný vozík je praktický dříč. Podle čeho vybrat ten pravý?

VZV na plyn PRIMAGAS
Vysokozdvižné vozíky představují nezbytnou výbavu všech skladových prostor. Je to logické - stěhovat ve skladu velké náklady pouze za pomoci lidské síly by se stalo velice složitou a časově náročnou aktivitou, nehledě na nebezpečí poškození přepravovaného nákladu. VZV – tedy vysokozdvižné vozíky nebo také „ještěrky“, je možné díky různorodosti provedení a všestrannosti použití nalézt téměř v každém podniku. Jak vybrat ten správný typ?

Nepodceňte výběr

Primárními parametry manipulační techniky jsou:

  • Nosnost - její rozsah se pohybuje od stovek kilogramů až po několik tun.
  • Výška zdvihu - vozík dokáže vyzdvihnout náklad až do výšky 6 metrů.
  • Pohon - spalovací motory vysokozdvižných vozíků mohou být plynové, dieselové, elektrické nebo i ruční. 
  • Značka - Mezi nejznámější výrobce patří Linde, Yale, Hyster, Still, Toyota, Nissan, Hyundai nebo česká značka Desta

Tyto údaje jsou pro váš výběr klíčové a pomohou vám maximalizovat efektivitu vybraného stroje

Na pohonu záleží

Tento parametr není radno při výběru vozíku opomenout, jelikož druh pohonu a paliva výrazně ovlivňuje jeho vlastnosti, jako je doba provozu, emise, uhlíková stopa, výkon nebo hlučnost.

Plynový pohon

Plynové pohony – LPG (případně CNG) mají mnoho výhod. Nejen, že jejich spalování je ekologičtější, než spalování konvenčních paliv jako je benzin nebo nafta a výrazně se tak snižuje dopad na životní prostředí, plynové ještěrky jsou také oproti dieselovým mnohem vhodnější pro provoz v uzavřených prostorech. Příjemným bonusem oproti elektřině je pak snadná výměna plnících láhví, nízká cena paliva a možnost provozu i v mokru nebo dešti. Chcete-li se dozvědět více podrobností o plynových pohonech, přečtěte si náš Článek o propanovém pohonu pro vysokozdvižné vozíky. Ideální láhví pro pohon VZV je kompozitní (plastová) láhev upravená k odběru kapalné fáze – je lehká, výborně přenosná a extrémně bezpečná.

V případě velkých společností, které používají vysokozdvižné vozíky s nádrží na vozíku, nebo vozový park na LPG, představuje ideální řešení interní čerpací stanice LPG pro pohon vysokozdvižných vozíků.

Elektrický pohon

Tento druh pohonu využívá elektromotor a akumulátory.  Pohonem je tedy elektromotor, napájený akumulátorem - ten slouží také jako vyrovnávací závaží. Nosnost nákladu může dosahovat až 5 000 kg. Výhodou u těchto vozíků jsou zejména nulové emise v provozu, tichý chod a poměrně nízké provozní náklady. Pořizovací cena je však cca o 30% vyšší než u plynových ekvivalentů.

Dieselový pohon 

Nafta je palivem vznětových motorů, tedy nejčastějšího typu spalovacích motorů. Dieselové vozíky jsou určené primárně do venkovních prostor, jelikož během jejich provozu vznikají nebezpečné látky. Dieselové motory se nemusí nabíjet, mají vyšší výkon a vyšší nosnost díky tužší konstrukci. Jejich nevýhodami jsou však hlučnost, vyšší cena provozu, neekologičnost a fakt, že nejsou vhodné do uzavřených prostor. Pro vozíky s vyšší nosností je také povinné splnit emisní limit Euro III B, což výrazně zvyšuje pořizovací cenu vozíku.

Ruční pohon 

Existují také vozíky s ručním pohonem, které fungují na hydraulicko-mechanickém principu. Využívají se zejména pro přepravu nákladu, složeného na europaletách, s nosností do 1000 kg. V případě manipulace s vozíky na ruční pohon není potřeba žádné zvláštní řidičské oprávnění.

Jen mu naložte

Rozsah nosnosti vozíků se pohybuje od 600 kg až do několika tun. Každý vysokozdvižný vozík, nehledě na typ nebo značku, má svou jmenovitou a zbytkovou nosnost

Zbytková nosnost je pojem, který v podstatě znamená, kolik váš vozík unese v určité výšce. Je to velice důležitý parametr, který je potřeba znát, protože s přibýváním výšky nosnost vozíku klesá. Jmenovitá i zbytková nosnost jsou vždy uvedeny na štítku, který je vytištěn na vozíku.

Co se týče nosnosti, dělí se vozíky z hlediska konstrukce na tři typy: 

  • Lehké, které mají nosnost 600-1000kg
  • Střední s nosností 1000-3000kg
  • Těžké s nosností nad 3000kg. 

Výška zdvihu, aneb co je duplex a triplex

Vysokozdvižné vozíky se liší i podle druhů zvedacích mechanismů. Nejpoužívanější je hydraulický mechanismus s řetězem. Tento typ využívá převážná většina výrobců na trhu.

V parametrech vysokozdvižných vozíků jste již určitě narazili na slova duplex a triplex. Tato slova znamenají, že vozík využívá víceúrovňového zdvihu - dvou nebo tří. Oba dva typy pracují velmi podobně, liší se pouze v počtu součástí. Obě varianty jsou vybaveny tzv. volným zdvihem - zdvihovým válcem, umístěným uprostřed zvedacího sloupu. Na tomto válci se pohybuje náklad, aniž by se zvyšovala průjezdná výška vozíku. Vozíky duplex a triplex jsou tímto volným zdvihem vybaveny. Stožár Triplex navíc vzhledem k tomu, že je složen ze tří profilů, umožňuje i zdvih do vyšších zakládacích výšek.

Nepodceňte to

Rozhodování při výběru manipulační techniky se nevyplácí podcenit. Sledujte recenze, informujte se, vyhledávejte, porovnávejte

Zřejmě největší online nabídku vysokozdvižných vozíků čítají Vysokozdvižné vozíky s.r.o., které na stránkách nabízejí 710 kusů manipulační techniky všech známých značek. Je možné si zde vozíky také vypůjčit.

Potřebujete-li více informací, neváhejte a kontaktujte také centrálu naší společnosti na bezplatné lince 800 736 736 nebo obchodního zástupce z vašeho regionu.

 

Zaujal Vás tento článek?Přečtěte si další

Hřeje Vás PRIMAGAS

Kompozitní láhve pro pohon VZV
Kompozitní láhve pro pohon VZV
VZV pohon z kompozitních láhví
čerpací stanice LPG PRIMAGAS