Ani molekula našeho LPG nepochází z Ruska
V souvislosti s válkou na Ukrajině jsme ukončili veškeré obchodní aktivity s Ruskem, tedy zejména (už tak minimální) nákup LPG. Válka na Ukrajině vyvolala paniku, která v lidech evokuje, že skončí bez…
Nápad využít plyn jako palivo se objevil již v počátcích automobilismu. V období mezi první a druhou světovou válkou byl naftový pohon příliš drahý a neméně důležitá byla i snadná dostupnost paliva, a to zejména kvůli tolik potřebné nezávislosti a soběstačnosti v meziválečné době plné nejistot. Využívaly se proto nejrůznější druhy plynů, mezi nimi například svítiplyn, metan nebo dřevoplyn. Zkapalněný plyn pro pohon automobilů byl poprvé použit v roce 1920 v Americe.
V šedesátých letech dospěla tato technologie do Evropy; v maximálním rozsahu se zkapalněný plyn používá teprve od osmdesátých let, od té doby se i v České republice těší LPG čím dál větší pozornosti řidičů. V současné době je na světě více než 10 milionů automobilů s pohonem LPG, jedná se tedy o nejrozšířenější alternativní typ paliva.
Přejít na LPG šetří nejen váš motor, ale i vaši peněženku. Počáteční investice se s prvními 30 000 ujetými kilometry obratem vrací zpět do vaší kapsy, což je při přepočtu na průměrný provoz vozidla v Čechách doba okolo jednoho roku.
Poté už jen doplňujete palivo, dostupné na mnohých čerpacích stanicích (jejich počet na našem území za poslední roky vzrostl na 7 000), a u pokladny poté platíte zhruba o polovinu méně, než spoluplatící kolegové ve frontě za vámi. Ceny za litr fosilních paliv se totiž v průměru pohybují okolo 30 (diesel) a 32 Kč (benzín), kdežto LPG vyjde na 14 Kč. Další výdaje ušetříte za olej - interval výměny motorového oleje se prodlužuje, jelikož nedochází k jeho ředění.
Díky nízkým emisím, vznikajícím při spalování LPG si tento typ pohonné hmoty získal přívlastek ekologicky šetrné palivo.Každý ujetý kilometr vůz na LPG vypustí o 29 gramů CO2 méně, než benzínový motor. To dělá ročně nezanedbatelných 72,5 kilogramů uhlíku. Spalování LPG se obejde bez typického kouře obsahujícího saze, často vycházejícího z naftových nebo benzinových aut. Jízdu nedoprovází ani žádné pachy, což se také jeví jako značná výhoda.
Motor si za přítomnosti nádrže plněné zkapalněným plynem žije výrazně pohodlněji a zdravěji - při spalování paliva nedochází k vylučování a usazování karbonu, což výrazně prodlužuje životnost automobilu a snižuje nutnost oprav.
Každá změna však má svá pro a proti - pojďme se společně podívat na nevýhody, které je před tímto důležitým krokem pro váš automobil vzít v potaz.
Při výběru firmy, která přestavbu provede je navýsost důležité dbát na kvalitu služeb. Nepodlehněte lákavým nabídkám nižší ceny nebo. Pár tisícovek ušetřených za přestavbu nevyváží náklady spojené s vyřizováním neustálých reklamací a v poslední fázi celkovou demontáž z důvodu špatné funkčnosti. Po přestavbě si majitel na příslušném městském úřadě nechá provést zápis o změně pohonu na LPG. Poplatek za službu je 50 Kč. Jakmile automobil ujede na nový pohon svých prvních 1.500-2.000 km, je doporučeno nechat provést seřízení. Tento úkon je zdarma. Poté už je jen třeba dbát na to, aby byla na vozidle vždy jednou ročně provedena revize.
Toto jsou veškeré důležité informace, týkající se Liquified Petroleum Gas, nebo-li zkapalněného ropného plynu. Přesvědčily vás tyto řádky ke změně? Pak už nezbývá než popřát šťastnou cestou a mnoho najetých kilometrů!
Hřeje Vás PRIMAGAS